Att arbeta som konsult – del 1

Det hände en väldig massa saker med mig och mitt liv när jag började arbeta som konsult förra året. Vissa saker var direkt kopplade till arbetet. Det vill säga att jag faktiskt valde att säga upp mig från en ”trygg” anställning och ta något helt annat. Andra saker påverkade livspusslet, kan man säga. Det händer saker genom att man byter ut en vardag mot en annan. Och detta tror jag är otroligt värdefullt för de flesta människor att gå igenom. Det var det i alla fall för mig.


Jag tänkte nu gå igenom vilka delar av mitt liv som har förändrats till det bättre sedan jag började arbeta som konsult.


Motion

Ja, få kanske anade att arbeta som konsult skulle göra att man motionerade mer. Men så har det faktiskt blivit för mig. Detta har egentligen inte supermycket att göra med att jag arbetar som konsult. Snarare har det att göra med att vägen till jobbet har blivit längre. Jag lovade mig själv i början på förra året att jag skulle promenera till jobbet mer. När jag sedan bytte jobb var jag såklart tvungen att bibehålla inställningen. När det blev nytt år var det bara att fortsätta. Motionen har gjort underverk. Inte bara för min vikt utan också för mitt mående.


Arbetsglädje

Sedan jag började arbeta som konsult har jag känt ett växande egenansvar över mitt arbete. Detta ansvar har jag inte känt på samma sätt förut. Jag märker att det stärker mig och ger mig en stor portion glädje över mitt arbete. Jag brinner för att gå till jobbet nu när jag arbetar som konsult. Eftersom jag, på något sätt, är ”min egen lyckas smed” i större utsträckning än förut. Det känns väldigt bra!


Utvecklingsmöjligheter

För de av mina gamla arbetskamrater som läser detta så vill jag poängtera att jag tyckte om arbetsplatsen mycket tack vare er. Ni var grymma! Men utvecklingsmöjligheterna var ringa, det är jag säker på att ni håller med om. När jag började arbeta som konsult blev det helt annorlunda. Jag kände att jag, samtidigt som jag levde i nuet, också kunde se in i framtiden. Dörrar öppnades och kontakter knöts på ett sätt jag inte upplevt förut när jag började arbeta som konsult.


Jag hinner inte skriva ner fler fördelar nu, men återkommer med fler nästa vecka. Hoppas att ni tycker att detta gav någonting! Kram kram


views