Bergvärme Stockholm, baby

Jag gick precis på en promenad i bostadsområdet på andra sidan vattnet från där jag bor. Det är ett härligt litet stråk som jag ofta tar när jag känner för att röra på mig en smula. Jag skulle just runda hörnet borta vid Coop när jag fick syn på en liten skylt som satt på gräsmattan i en av trädgårdarna. Jag hade inga glasögon med mig så jag tog mig så pass nära att jag kunde urskilja bokstäverna. ”Bergvärme i Stockholm – Snart i detta hus” sa den röda lilla skylten.


  • ”Hejhej!” sa någon plötsligt inifrån tomten.


Förmodligen såg det besynnerligt ut att en gammal tant stod lutad över busken och kisade med ögonen. Jag svarade att jag bara var nyfiken på skylten. Mannen kom fram och hälsade och berättade om projektet. ”Ja vi har värmt lantstället med sånt där i flera år, men det är först nu vi har fått Bergvärme även i Stockholm. Det är bra grejer! Och det verkar som att hela grannskapet ska få det. Titta bara” sa han och nickade mot huset tvärs över gatan. Jag såg en likadan liten röd skylt även på den trädgården. Och även om jag inte såg bokstäverna så förstod jag såklart att den också berättade om bergvärme i Stockholm.


  • ”Var bor du själv någonstans?” frågade mannen


Jag berättade att jag och min man bodde på andra sidan vattnet och att vi minsann fortfarande fick värma huset med el. Mannen tittade undrande på mig ett ögonblick och sa sedan ”Undrar om inte jag har hört att även den delen av Stockholm ska få bergvärme. Vem sjutton var det som sa det tro”. Jag förklarade att det var osannolikt eftersom min man sitter som ordförande i bostadsområdesföreningen, som för övrigt är stadens äldsta. Jag tror att ordförande för Stockholms äldsta områdesförening skulle veta om det planerades bergvärme.


Jag tog min vanliga runda och var strax tillbaka hemma. Men något var annorlunda. Det satt nämligen en liten röd skylt på gräsmattan. Jag behövde inte gå och hämta glasögonen för att se vad det stod. När jag närmade mig trappan kom min man ut med armarna sträckta i skyn och utbrast högt: ”Bergvärme Stockholm, baby! Äntligen!”


views