Fälgar och färger

Nu har jag gått hela regnbågen runt. Ja, när det gäller fälgar alltså. För ett par år sedan fick jag för mig att jag skulle testa minst 8 olika färger. Jag har nu kommit upp i 12 och fastnat på den absolut bästa färgen på fälgar hittills. Jag ska nu ge en liten återblick till hur det hela har gått till:


Jag sågs med en kompis och pratade bilar. Inget som var särskilt ovanligt eller revolutionerande. Det hände ofta. Vi pratade om hur man skulle kunna fixa bilen på olika sätt. Fälgar var ett ämne som ofta dök upp. Jag sa någonting väldigt flummigt om att det hade varit kul att göra ”något större för en gångs skull”. Inte helt förvånande så tittade min kompis på mig med en förundrad min. Jag utvecklade: ”Ja, något med fälgar. Något med att pröva något nytt. Kanske en ny färg. Helt galen färg, ja?”


Jag ska lägga till att detta samtal om fälgar ägde rum ganska sent på kvällen. Det skenade sedan iväg och vi började bolla olika idéer med varandra. Vilken färg skulle jag i så fall välja? Skulle vi båda göra samma sak? Det fanns många idéer. Vissa sköts ner ganska snabbt medan andra överlevde betydligt längre. Timmarna gick och morgonen närmade sig. Vi somnade på soffan och vaknade vid lunchtid dagen efter.


På bordet låg ett papper på vilket jag kunde se att det stod ”fälgar från och med nyår”. Jag förstod först ingenting. När jag tog upp pappret och granskade det närmare började minnena komma tillbaka. Det var en projektbeskrivning. En projektbeskrivning där det framgick att jag gick med på att testa på olika fälgar. Fälgar i 8 olika färger under loppet av maximalt 24 månader. Min vän vaknade upp i soffan bredvid mig och jag höll upp beskrivningen.


”Vad är det här? Minns du det här? Det verkar vara någon slags instruktion”, sa jag.

”Det verkar vara något slags kontrakt, tycker jag” sa han, pekade på den nedre delen av det klottriga pappret och lade sig ner igen.


Mycket riktigt, där stod klart och tydligt min namnteckning. Där stod även min väns namnteckning. Vi hade skrivit ett kontrakt för att våra morgonpersoner inte skulle skjuta ner våra idéer. Fälgar skulle testas. Fälgar i massor av olika färger, och det var bara att köra igång!


Nästa vecka tänker jag berätta mer om hur de senaste 24 månaderna gick. Vilka fälgar som valdes och varför.


views