Hundbur på semester

Det värsta med att åka på semester är att vi har hund. Det hela är lite komplicerat. Detta eftersom det faktum att vi har en hund också är det bästa med att åka på semester. Vi har ett hus på Öland som vi alltid spenderar somrarna i. Harmonin vet inga gränser och vår jycke älskar det – fullkomligt älskar det. Hon är aldrig så fin och go som när vi är där. Det är fint att se. 


Så vad är då problemet? Problemet är att hon inte uppskattar den hundbur hon har suttit i på vägen dit. Detta har varit ett problem ända sedan hon var liten. Jag menar, den är stor och följer alla riktlinjer för hur man reser med en hund. Vi har försökt bona in den så att hon ska trivas med filtar, leksaker och så vidare. Det har bara inte gått. Det har varit gnäll och skäll sedan vi lämnat uppfarten och fram till att vi parkerat vid huset. Hundbur var inget för henne. Tydligen är detta ett känsligt ämne för många hundar och, indirekt, hundägare. Finns det inget annat sätt att resa än att använda hundbur? Är det elakt att tvinga hunden till att resa på detta sätt? Jag ställer frågor men vet inga svar.


Hur som helst så kände vi att vi var tvungna att göra något nu. Det fick vara nog med plågsamhet för såväl hund som för människoöron. Jag gjorde det till mitt projekt att leta upp en ny hundbur åt vår älskade hund. Hon skulle minsann inte behöva må dåligt bara för att vi skulle åka på semester. Jag tog till Google och jag började kika på olika lösningar på hundburar som fanns. Kära läsare, jag kan meddela att detta är en djungel så snårig som någon. Det finns mängder av olika typer av hundburar där ute.


Eftersom jag nästan stirrade i kors efter ett tag började jag läsa tester. Jag läste om det som blivit utsett till bästa hundbur. Jag kontaktade sedan vänner som har hund och som jag vet genomgått samma problematik. Det var så som stjärnorna stod i rätt läge. Samma hundbur jag läst om var också den som min mest pålitliga vän ägde. Det hade inte varit några problem med resor efter att de skaffat denna bur till deras hund. Jag sökte upp ett pålitligt företag som bland annat sysslade med hundburar och lade en beställning. Bara några dagar senare plingade det på dörren och vår nya hundbur var på plats.


Nyfikna på hur det gick?


views