Julbord mot ensamhet

Jag har varit lyckligt lottad under hela mitt liv. Jag har fått vara en del av en familj som har brytt sig om mig, där man har fått vara sig själv. Vi har alltid haft rikligt med mat på bordet, och jag och mina syskon har haft varsitt rum under hela uppväxten. Mina barn- och ungdomsår bodde jag i ett område där bara medlemmar av den övre medelklassen fanns. Jag trodde att alla människor hade det på samma sätt. Att alla hade stora, fina julbord, nya märkeskläder kläder och kunde åka på resor utanför Europa varje vinter. Som vuxen förstår jag att så inte är fallet. Många människor i Sverige lever i fattigdom och ensamhet. Och aldrig blir det så tydligt som under juletid.


Hundratusentals svenskar firar jul själva, ensamma i sin lägenhet. Utan paket och utan julbord. Jag bestämde mig för ett par år sedan att göra någonting åt saken. Min dåvarande flickvän och jag bestämde oss för att inte fira jul och äta julbord med våra familjer på julafton. Istället hyrde vi en lokal på Södermalm dit vi bjöd in ensamma människor som inte hade någon annan att vända sig till. På julmenyn fanns sill, sylta, köttbullar, prinskorv, potatis, brunkål, julgodis, julmust – Ja, allt som hör högtiden till. Det blev en mycket lyckad tillställning med 55 besökare. Under de kommande veckorna fick vi flera mail från de medverkande som tackade så mycket för vårt engagemang. Det har nu gått 4 år sedan vi anordnade vårt första julbord. När förhållandet mellan mig och min flickvän tog slut bar jag vidare traditionen år efter år. Så även denna gång!


För er som kommer ifrån liknande förhållanden som jag. Ni som har mer än tillräckligt med slantar i plånboken och som känner för att göra gott med de resurser ni har. Jag kan inte nog poängtera hur mycket glädje som kommer av att anordna en sån här tillställning. Stockholm kryllar av ensamma människor, och en stackars lokal gör kanske inte så stor skillnad i det stora hela. Men om vi är fler som engagerar oss. Fler som vill bjuda upp till julbord för att, bara för en dag, sudda ut ensamheten i staden och landet. Då har vi nått långt.


Kom in i värmen.


views