Konsultuppdrag och jag

Smaken är som baken. Detta uttryck passar in i många sammanhang och har sedan länge varit fristående matlagningskonsten. Den är som baken, smaken alltså, även när det kommer till andra saker. Jobb är ett bra exempel. Eftersom jag har varit i arbetsförmedlarbranschen under snart 20 års tid vet jag att detta stämmer. Under mitt senaste decennium i branschen har jag varit verksam inom konsultuppdrag. Jag har alltså förmedlat konsultuppdrag till människor, ska sägas. Idag tänkte jag berätta lite om det, och först lite bakgrund:


Jag fick nys om ett ledigt jobb på en konsultfirma jag länge sneglat på. En bekant till mig hade arbetat där, som konsultchef med diverse konsultuppdrag, under en tid. Hon talade väldigt gott om arbetsplatsen och för varje gång jag hörde om den blev jag mer sugen. Jag ville röra mig vidare. Jag ville in i konsultuppdragens värld, där jag aldrig varit förr. Det tog ett tag för mig att få tummen ur. Min dåvarande tjänst var bra och jag trivdes. När suget blev för stort klev jag ut i det okända och sökte. Jag fick jobbet och snart arbetade jag med konsultuppdrag sida vid sida med min vän.


Det var en kanonbra organisation och jag lärde mig genast massor. Vi arbetade i mängder av olika branscher och med människor på olika platser i livet. Det kunde vara unga människor som sökte sina första jobb. Det kunde även vara äldre personer som letade efter konsultuppdrag efter att ha blivit varslade. En uppgift som är svårare ju äldre man blir, ska tilläggas.


Det var en fin omväxling. Det fanns mycket att göra och ingen dag var egentligen den andre lik. När jag började jobba med konsultuppdrag visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka om att vara en slags mellanhand. Det skulle visa sig att jag älskade det. Det passade mig jättebra att vara i mitten, där konsulter och kunder möttes, och skapa passande konsultuppdrag.


Jag började med att nämna att smaken skiljer sig när det gäller jobb. Detta gäller inte bara val av yrke eller den kompetens man kan bidra med. Det gäller även anställningsformen. När jag började jobba med konsultuppdrag tänkte jag att detta nog bara var en form för vissa. De allra flesta gillade nog traditionella anställningar bättre, tänkte jag. Det visade sig inte alls stämma. Personer med olika kompetenser och vitt skilda personligheter fastnade för konsultjobben.


Jag tänker skriva mer om detta nästa gång eftersom jag tycker att det är viktiga grejer. På återhörande snart igen!


views