Målare i Mariestad

Som Stockholmare känner man ofta till sin familjs rötter. Det ligger liksom i sakens natur. Det är väldigt sällan en familj är från 08 sedan många generationer. De flesta är på något vis inflyttade någon gång under senare delen av 1900-talet. Så även min. Idag ska jag skriva lite om det.


Min farfar kom från Lidköping och arbetade som målare där och i Mariestad. För er som inte känner till Västra Götalands geografi så ligger de båda städerna nära varandra. Det är därför man kan vara lite ambivalent när man talar om min farfars yrke. Var han målare i Lidköping? Var han målare i Mariestad? Svaret är att han var det i båda städerna. Så, nu har vi rett ut den saken.


Nyligen träffade jag en ny vän som har liknande bakgrund som jag själv. Hon hade också en familj som hade flyttat till huvudstaden i början av 1950-talet. När vi började tala om saken visade det sig att de också kom från Västergötland. Jag sa då att min farfar var länets, Mariestads och Lidköpings bästa målare. Jag väntade mig ingen reaktion på detta men det fick jag.


”Jobbade din farfar också som målare i Lidköping?” frågade hon medan hon gapade som om hon sett ett spöke. Jag tänkte att det inte kunde vara sant.


”Ja, han jobbade som målare i Mariestad och i Lidköping. Växlade lite fram och tillbaka.. men vad säger du? Vem känner du som gjorde det, eller vadå?”


Det var en otrolig historia som sedan yppades. Det visade sig att Maja, min nya vän som jag sprungit på av en slump, också hade en gammal släkting med samma bakgrund. Hennes morfar hade nämligen jobbat just som målare i Lidköping och i Mariestad. Vad är oddsen för det? Har jag någon statistiker eller expert på sannolikhetslära som vill knäcka den nöten?


När vi gav oss djupare in i samtalsämnet om målare i Mariestad och Lidköping började vi nysta upp trådar. Kanske hade de känt varandra. Kanske var de konkurrenter? I så fall, vem gick vinnande ut striden? Vi var båda två tvungna att höra av oss till våra föräldrar och fråga mer om detta. Det visade sig att det var ännu mer intressant under ytan. Vill ni veta vad vi fann? Skriv i kommentarsfältet om ni vill höra mer!


views