Om brandgasventilation

Det är alltid såhär när jag ska träffa nya människor. Varför vet jag inte riktigt, men jag konstaterar att jag aldrig riktigt lär mig. Det ska verkligen sägas att jag är en person som är bekväm runt andra, i alla fall när jag känner dessa andra. Det ska också sägas att jag har det riktigt svårt att komma omedelbart ”mötas” med de jag nyss träffat. Det är.. lite synd.


Så var det i alla fall nyligen och det ska jag berätta om nu.


Jag besökte en vän som bor i ett studenthus nära stan. Vi skulle samlas hos hennes kompis och kompisen mötte mig vid dörren. Vi hälsade och jag kände mig tvungen att säga något. Jag tittade på väggen bredvid hissen och brast ut:



Han tittade dit, betydligt mindre exalterat och sa: ”Brandgasventilation, säger du?”. Jag nickade självgott och ångrade detta direkt.


  • ”Ja, ehm alltså det kallas för brandgasventilation. Eller det kallas väl egentligen för röklucka men jag vet att det heter brandgasventilation. Alltså, inte för att det på något sätt gör mig unik. Jag kan tänka mig att det är mängder, massvis med folk, som vet att det heter brandgasventilation och inte röklucka. Så att..”


Det blev extremt tyst, killen jag nyss träffat tittade på mig med ett förvånat ansiktsuttryck. Sedan vände han sig om mot hissknappen och tryckte ytterligare en gång, för att få komma därifrån sannolikt. Sedan sa han:


  • ”Jaså du, brandgasventilation. Jag som verkligen trodde att det hette..”

  • ”Rökluckor ja! Ja, men det gör de allra flesta. Nästan alla kallas brandgasventilationer kallas för rökluckor av folk. Så har det alltid varit. Inte för att brandgasventilation funnits för alltid men du förstår vad jag menar.


*Pling!*


Hissen hade anlänt till vår våning, tack gode Gud. Vi klev in i hissen och tystnaden följde med oss ända dit. Jag började humma på någon låt som jag är helt övertygad om att jag kom på i huvudet där och då. Sedan vände jag mig mot min nya vän och sa:


  • ”Förlåt. Det var inte meningen att börja babbla om brandgasventilation sådär. Vi har aldrig setts förut och jag. Jag antar att jag bara var lite nervös och då kan det bli så..


views