Om elmarknaden

Vi satt på vår klassiska tisdagsmiddag förra veckan. Det är jag och tre personer som jag gick i skolan med. Detta har vi gjort sedan 7 år tillbaka, om jag har räknat rätt. Det var nämligen då vi avslutade vårt utbildning och även då vi bestämde oss. Vi skulle inte tappa kontakten. Det skulle bara inte ske. Det gjorde det inte heller.


Så, vi ses varje tisdag och pratar om ditten och om datten. Vi är alla i väldigt olika branscher nu så det kan ge upphov till många intressanta samtalsämnen. Det är vad denna text kommer att handla om nu. Framförallt kommer det handla om min kompis Magnus relation till elmarknaden. En marknad inom vilken ha nu jobbat sedan 6 år tillbaka i tiden.


Vi har nämligen som en grej att var och en av oss ska bidra med något nytt till bordet så mycket som möjligt. Vi vill umgås men vi vill också lära av varandra. Denna gången skulle vi få chansen att lära oss om elmarknaden. Hur ofta står man inför en sådan möjlighet egentligen? Jag har i alla fall inte gjort det särskilt många gånger. Nu skulle det i alla fall ske.


”OK. Så vad vill ni veta om elmarknaden? Och hur gör vi det här egentligen? Vill ni ha mer generell information om elmarknaden? Vill ni att jag berättar och ni sitter tysta eller vill ni ställa frågor?”. Vi förstod inte riktigt varför han formulerade sig så. Vi hade gjort detta hur många gånger som helst även om detta var första gången om elmarknaden. Kanske var han nervös just därför. Elmarknaden var trots allt hans territorium.


Magnus är en fantastisk människa, men särskilt vältalig är han inte. Det kan ingen människa anklaga honom för. Detsamma gällde nu när han skulle ge sig i kast med att beskriva elmarknaden.


”Hmm, ja OK. Visste ni att elmarknaden och elnätet hänger ihop? Ja, alltså elnätet – det fysiska nätet. Är ni med?” frågade han. Vi satt som 3 frågetecken runt bordet och tittade på honom innan någon började skratta. Sedan tappade vi det. Magnus skakade på huvudet men skrattade också litegrann. Han hörde väl hur det lät. Första anekdoten om elmarknaden lämnade mycket att önska. Ganska många följde, och de blev bättre och bättre som tur var. Vi lyckades som vanligt att få igång ett bra samtalsämne till slut.


Nu tror jag att jag skulle kunna svara på ganska många frågor om elmarknaden själv. Testa mig gärna!


views