Solceller till företag

Vi kör på med frågorna och svaren angående solenergi. Detta har nu pågått i några veckor och givet alla frågor som fortsatt landar i min inkorg finns det mer att säga. Jag postar om detta ämne en gång i veckan. För den som önskar läsa om de mer ”vanliga” ämnena så är det dags att sluta läsa NU.


Kul att du är kvar, nu kör vi!


Efter förra veckans inlägg kom frågor om varför jag inte arbetar med solceller till företag. Jag tror att det var totalt 6 frågor som kom in, och därför kände jag mig tvungen att förtydliga saken. Jag jobbar med att installera solceller till företag. Jag jobbar t.o.m. med att installera solceller till företag väldigt, väldigt mycket. Hur missförståndet uppstod vet jag inte. Vad jag däremot vet är att det alltid är avsändarens fel om inte hens budskap gick fram. Jag tar på mig det.


Så, återigen: Solceller till företag är något jag ägnar mig väldigt mycket åt, väldigt ofta. Företaget som jag arbetar på är en helhetsleverantör. Det innebär att vi gör alltid i hela arbetet med solceller till företag. Från själva planeringen till byggandet av solcellerna som ska installeras på företaget. Från leveransen, till monteringen av alla solpaneler och sedan driften (vilken förvisso är väldigt ringa) av desamma.


Nu när vi har slagit fast detta så kör jag på med frågor:


Arbetar du bara med att ge solceller till stora företag?


Nej, det skulle jag inte säga. Däremot kan det vara bra att känna till att det är vanligt att stora företag skaffar solceller. Det är lite mindre vanligt bland mindre bolag, av naturliga skäl. Däremot kan jag nog säga att det blir allt mindre företag som skaffar solceller. Detta säger jag med över ett decennium av installation i bagaget. Detta är en oerhört positiv utveckling. Inte bara för mig och det faktum att det tyder på att jag får behålla jobbet. Även för företagen som låter installera solceller och (inte minst) för miljön.


Har du jobbat längst på ditt jobb?


Jag fick denna fråga av min brorson som är 7 år och jag lovade att ha med den. Nej, Valdemar, jag har faktiskt inte jobbat längst med solceller på mitt företag. Det finns en gammal, gammal gubbe som är hela 55 år gammal som har jobbat mer än dubbelt så länge som jag. Han är i din pappas ålder.


Nu måste jag kila iväg men lovar att återkomma med fler frågor snart igen. Ciao!


views