Sömnbrist och stopp i avloppet

Om jag skulle säga att det finns någonting som karaktäriserar mitt liv så är det följande: Allting dåligt som sker mig inträffar alltid vid exakt fel tillfälle. Jag har exempelvis fått punktering två gånger i livet. Båda gångerna var jag mitt ute i ingenstans utan fälgkors och med flera mil till närmaste verkstad. När jag bröt foten under en fotbollsmatch spelade vi självklart så långt ifrån samhället man kunde komma. Jag tvingades åka med bruten fot i pappas gamla Saab på grusvägar i skogen. Det gjorde ont. Nyligen inträffade en liknande sak som ligger helt i linje med min personlighet. Jag fick nämligen stopp i avloppet hemma. Och inte nog med att jag fick stopp i avloppet. Jag fick det dessutom under en tid på dygnet då ingen vettig människa arbetar. Kl 1 på natten!


Jag kunde inte sova på grund av snurrande jobbtankar. Efter att ha insett att det nog skulle bli en närmast sömnlös natt för mig gick jag upp och sysselsatte mig. Jag började diska, så rastlös var jag. Stoppet i avloppet kom ungefär 4 minuter efter att jag hade börjat projektet. Precis som alltid när man får stopp i avloppet. Jag kavlade upp ärmen och körde ner handen för att få bort vad som nu kunde ha hamnat i slasken. Inget hände, stoppet i avloppet var kvar. Jag avlägsnade locket och började pilla med fingrarna nere i slasken. Det var tomt, men ändå stopp i avloppet. Märkligt. Jag tog fram sugproppen och började arbeta febrilt. Inget hände, stoppet var kvar. Paniken började komma.


”Varför fick du panik? Det är väl bara att strunta i att diska till dagen efter?” tänker ni. Men då känner ni inte till nästa problematik. Inte nog med att det hade blivit stopp i avloppet. Kranen hade dessutom gått sönder, vilket gjorde att det ständigt rann lite vatten ur den. Om en stund skulle vattnet vara uppe vid kanten, och fortsätta ner på golvet, ut i resten av huset. Stoppet i avloppet var tvunget att ordnas omedelbart.


Jag tog till Google, denna trygga gamla vän. ”Stopp i avloppet, hjälp” sökte jag på. Det gav mig bara husmorstips som jag redan kände till. ”Stopp i avloppet jour” blev nästa sökning och resultatet lugnade mig. Det visade sig finnas ett företag som utförde tjänster när som helst på dygnet då människor fått stopp i avloppet.


45 minuter senare var en ung kvinna på plats som fixade stoppet i avloppet åt mig. Vilken hjälte! Så, nu vet ni vad man kan göra när man får stopp i avloppet på obekväma tider.


Tack och hej!


views