Stamspolning i familjen

Jag tror att mina föräldrar kunde ana att jag skulle bli annorlunda redan från början. Detta har jag förstått utifrån mammas och pappas berättelser om hur jag var som barn. Jag var aldrig intresserad av samma saker som mina 4 äldre syskon var. Jag ville gärna göra andra saker. Ibland kändes det tydligen som att jag valde motsatsen till vad alla andra ville. De gillade bilar, och jag gillade att måla. De gillade fotboll, och jag gillade typ.. Simhopp?


Nåväl, det var inte det jag skulle prata om. Jag ska prata om att jag är den enda i min familj som inte har erfarenhet av stamspolning. Det kanske inte är superintressant i sig. Stamspolning är väl vad det är. Det behöver man väl inte ha någon åsikt om. Det finns, det är bra att det finns, men de flesta av oss tänker sällan på det. Så tänker jag. Vad tror ni?


Som sagt, i min familj sysslar man med stamspolning. Det var något som min farfar gjorde under 70- och 80-talen. Några av er tänker säkert ”fanns det stamspolning så tidigt?”. Fråga inte mig, jag kan ingenting om saken. Farfar var i alla fall duktig på stamspolning. En av de bästa i stan, brukar han själv säga. När han slutade vara bäst i stan på stamspolning tog min far över. Farsan tog över företaget och gjorde det med bravur. Farmor sa alltid att det sved i ögonen på farfar, även om han såklart var stolt att föra traditionen vidare. När farsan tog över kunde de anställa ny personal för första gången på länge. Det var allt fler fastighetsägare i stan som hörde av sig till företaget för hjälp med stamspolning. Farfar skyllde på att ”det går upp och ner i perioder”. Saken var bara den att företaget, under pappas ledning, steg ordentligt i värde. Kul för honom!


Pappa började runda av stamspolningen för snart 4 år sedan. Det gick smidigt, detta eftersom min brorsa tog över verksamheten. Han är skicklig. Inte bara på stamspolning utan på företagande överlag. En handlingskraftig man i vad han än tar sig för. Även här skiljer sig hans och min inställning till livet och arbete avsevärt.


I organisationen jobbar nu alltså (och håll nu i hattarna): 5 personer ur min familj med stamspolning. Det är mina två bröder och min syster. Det är min yngsta brorsas flickvän och det är min äldsta brorsas ganska stökiga grabb.


Tror ni att jag faller för grupptrycket och sadlar om till stamspolning jag med? Vad är oddsen?

views