Tätskikt – Fuktens värsta fiende

Om det finns någonting som jag lärt mig av mina snart 30 år inom svensk byggindustri så är det följande: Sverige är ett regnigt land. Ja, jag vet vad ni tänker. ”Tänk på sommaren 2018, den var inte särskilt regnig”. Nej, men den sommaren utgjorde också undantaget som bekräftar regeln. Det regnar i regel väldigt mycket i Sverige, och ju mer det regnar desto svårare är det att förvara sig mot byggens allra värsta fiende: Fukten.


Jag är av den bestämda uppfattningen att man i stort sett aldrig kan använda för mycket tätskikt på byggen i det här landet. Funderar du på om du har tätat tillräckligt? Täta då lite till för säkerhets skull. Tätskikt är en absolut nödvändighet i alla våtutrymmen, och badrum måste tätas särskilt ordentligt för att inte olyckan ska vara framme. Olycka orsakad av fukt och vattenskador kan vara oerhört kostsamt och förödande. Har man ett hus är det också viktigt att ha tätskikt runt alla husets väggar så att inte fukten från marken tränger in i husgrunden. Tro mig, dränering är bland det tråkigaste byggarbeten som man kan utföra. Genom bra tätning kan du undvika det så länge som det bara går.


Många tror att det bara är byggnader och badrum som behöver tätas. Men faktum är att de utgör en relativt liten del av den totala marknaden för tätskikt i Sverige. Tänk efter – Vad utsätts för mest trygg från regn, snö och is varje år? Vilka ytor kan aldrig få ett skydd över mot vattnet? Jag talar förstås om våra vägar, broar och torg, som alltid utsätts för nederbörd så fort det faller ifrån himlen. Den hårda påfrestningen gör att man måste arbeta ordentligt med tätskikt då man lägger väg. Membranisolering är ett kostsamt men väldigt effektivt sätt att motverka fukt i vägar.


Andra ytor som måste tätas är innergårdar och tack, vilka också tvingas utsättas för regn och rusk året om. Med dålig tätning riskerar taket att läcka in, eller marken på innergården förstöras till följd av fuktskador.


Om du är på jakt efter ett företag som är erfarna och kunniga inom den här typen av arbeten. Tänk på att ta del av flera olika offerter innan du väljer leverantör. Priserna kan variera väldigt, men likaså kvaliteten på arbetet. Använd Google och se till att säkerställa att företaget du väljer att arbeta med har goda recensioner från tidigare kunder.



Jag återkommer med tips om gjutasfalt inom kort!

Hej så länge!


views